اصل 95/5، اصل اول اکسل

اصل نرم‌افزاری 80/20، می‌گوید هشتاد درصد از کاربران یک نرم‌افزار، تنها از 20 درصد قابلیت‌های آن استفاده می‌کنند، اما این اصل در مورد اکسل درست نیست. برای اکسل از اصل 95/5 استفاده می‌کنیم؛ 95 درصد از کاربران اکسل، تنها از 5 درصد قابلیت‌های این ابزار استفاده می‌کنند.

2007formulas_sm خب، به‌طور مسلم این جملات از بنده نیست، این‌ها از فرمایشات جناب John_Walkenbach است که چند تا از کتاب‌هاش را در این یادداشت دزدیدم. این جملات را هم در مقدمه‌ی کتاب Formulas and Functions with Microsoft Office Excel 2007 نوشته. بدون شک، برای علاقه‌مند تنبلی مثل من مقدمه‌ی وسوسه‌کننده‌ای‌ست. در همان فصل اول هم غافلگیر شدم، نویسنده به نکات ریز اما بدیهی اشاره می‌کند که همیشه کاربران عادی مثل خودم از دیدن‌شان غافل هستند. پیشنهاد می‌کنم اگر از اکسل -یا حتی از Open_Office خوش‌دست و خوش‌رنگ که دارد فارسی‌دار هم می‌شود- در گزارش‌دهی استفاده می‌کنید کتاب را بخوانید.

» توضیح بی‌ربط به اکسل و باربط به اصل 80/20. اگر نمی‌دانید این اصل چیست و چه کاربردهای دیگری می‌تواند داشته باشد این یادداشت را هم بخوانید.

» اگر دنبال کتاب کاملی در مورد اکسل 2003 هستید، این کتاب را دریابید. با روش دزدی کتاب هم که آشنا هستید، نیستید؟ فکر نمی‌کنم عیبی داشته باشد وقتی جایی مثل GigaPedia وجود دارد. ثبت نام کنید و لینک‌های رپیدشیر را بدون زحمت بگیرید و ادامه‌ی روش.
» تشکر ویژه‌ای هم دارم از حضرت گناهکار به خاطر لینک گیگاپدیا. خدا یک در دنیا، دو در برزخ و صد در آخرت عوضت بده جوون که به فریادمون رسیدی.